Me opetamme sinut harjoittelemaan oikeita asioita oikealla tavalla, jotta sinä kehityt kitaransoittajana niin nopeasti kuin mahdollista.

Kuinka valitset
kitaransoiton opettajasi

Kun etsit kitaratunteja itsellesi, sinulla tulee varmasti vastaan useampi potentiaalinen vaihtoehto. On tärkeää ymmärtää, että kaikki kitaransoiton opetus ei ole samanlaista, vaan eri opettajien ja kitarakoulujen välillä on huomattavia eroja.

Sinun ei olekaan helppo tehdä päätöstä näiden eri vaihtoehtojen välillä jos et tiedä, millä perusteella sinun kannattaa päätös tehdä. Siksi kirjoitin sinulle tämän oppaan siitä, mitä asioita sinun tulee ottaa huomioon kitaransoiton opettajan valinnassa.

2 yleisintä virhettä, joita ihmiset tekevät valitessaan kitaransoiton opettajaa

Virhe nro 1: Opettaja valitaan pelkästään hinnan perusteella.

Tarjolla on paljon eri hintaista opetusta. Et tietenkään halua maksaa turhasta, mutta soitonopettajan valintaan pätee tuttu fraasi: “Hyvää ei saa halvalla”. Hyvä, laadukas kitaransoiton opetus maksaa enemmän.

Tärkeämpää on kiinnittää hinnan sijaan huomiota siihen, millaisia tuloksia saat vastineeksi satsaamallesi rahalle. Otetaan hyvin yksinkertainen esimerkki: Käyt neljällä kitaratunnilla, joiden hinta on 10€/tunti. Maksat yhteensä 40€ kitaratunneistasi. Et kuitenkaan edisty kitaratunneilla yhtään, vaan olet edelleen turhautunut kitaransoiton oppimiseen. Mitä jos olisit osannut valita opettajan paremmin: Mennyt sellaisen opettajan opetukseen, joka saa sinut edistymään jo ensimmäisen kitaratunnin aikana ja olisit maksanut hänelle 40€ tuosta yhdestä oppitunnista? Kumpi on parempi diili sinulle: Maksaa 40€/oppitunti siitä, että edistyt vai maksaa 4x10€ siitä, että soittosi jumittaa paikallaan?

Pelkkä korkea hintakaan ei tietenkään ole tae hyvästä opetuksesta. Älä huoli, minä opetan sinulle tässä oppaassa kaikki ne asiat, joiden avulla opit tunnistamaan laadukkaan opetuksen. Näin pystyt arvioimaan paremmin tarjolla olevan kitaransoiton opetuksen hinta-laatusuhdetta.

Opetusmuoto on yksi asia, joka vaikuttaa hintaan todella paljon. Yksityisopetus on pääsääntöisesti paljon kallimpaa kuin ryhmämuotoinen opetus. Kuitenkin se, että istut yksin opettajan kanssa samassa huoneessa, ei automaattisesti tarkoita laadukkaampaa oppimista. Yksityisopetuksessa maksat siitä, että saat olla yksin huoneessa opettajan kanssa sen sijaan, että maksaisit tuloksista ja edistymisestä. Yksityisopetuksessa on siis yleisesti todella huono hinta-laatusuhde.

Ryhmäopetus on tietenkin paljon edullisempaa, mutta jos sitä ei ole toteutettu oikein, joudut etenemään muiden soittajien tahdilla. Tällöin et myöskään saa rahallesi vastinetta.

Parhaimmat musiikkikoulut ovatkin kehittäneet perinteisen yksityisopetuksen ja ryhmäopetuksen tilalle täysin uusia, nykyaikaisia opetusmuotoja, joiden hintalaatu-suhde on ylivoimainen perinteisiin malleihin verrattuna.

Virhe nro 2: Opettaja valitaan pelkästään sijainnin mukaan.

On ymmärrettävää, ettemme halua matkustaa 500 kilometriä kitaratunnille. Soitonopettajan sijaintiin pätee kuitenkin samankaltainen esimerkki, josta puhuin sinulle edellisessä kohdassa:

Kuvitellaan, että käyt kitaraopettajalla joka asuu naapurissasi, mutta et edisty tunneilla yhtään. Eikö olisi silloin järkevämpää matkustaa vaikkapa 1-2h per suunta kitaratunneille, jotka edistävät soittoasi joka kerta, kun käyt tunnilla? Olettaen tietenkin, että kitaransoittosi on sinulle sen verran tärkeää, että haluat edistää sitä.

Asian ydin on se, että sinun kannattaa käydä paikan päällä tutustumassa tarjolla olevaan kitarasoiton opetukseen. Sen jälkeen sinun on helpompi tehdä päätös siitä, onko jokin kitaransoiton opettaja liian pitkän matkan päässä suhteessa siihen hyötyyn, mitä hänen opetuksessaan saat. Et pysty tietämään sitä, jos et mene paikan päälle käymään.

Seuraavaksi kerron sinulle, mitä asioita sinun tulee ottaa selville, jotta pystyt valitsemaan sinulle parhaimman kitaransoiton opettajan.

1. Ota selvää, mitä nykyiset ja entiset oppilaat sanovat opettajasta
ja millaisia tuloksia hän on saanut aikaiseksi oppilaillaan

Tutki kitarakoulun tai kitaransoiton opettajan kotisivuja. Löydätkö sivuilta oppilaiden antamaa palautetta ja kertomuksia kokemuksistaan? Nämä kertovat sinulle jo todella paljon kyseisestä vaihtoehdosta ja saat kuvaa siitä, millaisia tuloksia voit odottaa kyseiseltä kitaransoiton opettajalta.

Jos et löydä näitä kertomuksia oppilaiden kokemuksista mistään, on suositeltavaa karsia kyseinen vaihtoehto suoraan pois omalta listalta. Näin voit keskittyä vain niihin kitaransoiton opetuksen vaihtoehtoihin, jotka ovat todistetusti saaneet merkittävää kehitystä aikaiseksi oppilaidensa kanssa.

2. Ota selvää, mitkä musiikkityylit ovat kitarakoulun
tai kitaransoiton opettajan erikoisalaa

Kitaralla voidaan soittaa monia eri musiikkityylejä klassisesta kitarasta aina raskaimpaan metallitykitykseen asti ja kaikkea siltä väliltä. Musiikkityyleissä on niin paljon eroja, että kukaan opettaja ei pysty opettamaan kaikkia musiikkityylejä todella hyvin.

Jos joku väittää sinulle, että hän opettaa kaikkia musiikkityylejä, kannattaa sinun suhtautua asiaan skeptisesti. Todennäköisesti tälläinen opettaja on keskinkertainen kaikissa. Parhaimmat kitaransoiton opettajat ovatkin aina tietyn musiikkityylin spesialisteja.

Jos tiedät, mitä musiikkityylejä haluat oppia soittamaan, kannattaa sinun etsiä kyseisen musiikkityylin erikoisosaaja. Mitäköhän mahtaa tapahtua, jos haluat soittaa rockia ja metallia, mutta menetkin opettajan opetukseen, joka soittaakin vain klassista kitaraa tai bluesia?

Tämä tieto voi löytyä kitarakoulun tai kitaransoiton opettajan nettisivulta, mutta jos et löydä sitä, muista kysyä asiaa viimeistään, kun menet tutustumaan paikan päälle. Hyvillä kitarakouluilla, joilla on useampia opettajia, on luonnollisesti enemmän erikoisosaajia eri musiikkityyleille.

3. Ota selvää, onko opettajalla opetuksessaan
minkäänlaista suunnitelmallisuutta, joka ottaa huomioon
sinun kitaransoiton tavoitteesi.

Tämän pystyt todennäköisesti selvittämään vasta, kun menet opettajan luokse paikan päälle tutustumaan. Haluat varmistaa, että kitaransoiton opettajasi osaa luoda sinulle järkevän pitkäntähtäimen opetussuunnitelman, jonka mukaan etenet kitaratunneilla.

    Sinun kannattaa välttää:

  1. Opettajia, jotka kysyvät sinulta jokaisella tunnilla päivän aihetta, ottamatta itse mitään kantaa siihen.

    Tämä on selvä merkki siitä, että opettajalla ei ole mitään suunnitelmaa. Kuinka sinä voisit itse tietää, mitä asioita sinun tulisi jokaisella kitaratunnilla harjoitella, jotta oppisit mahdollisimman hyvin? Se on nimenomaan opettajan tehtävä ohjata kitaratuntien sisältöä, jotta pystyt jonain tulevana päivänä tekemään kitaralla haluamiasi asioita.


  2. Opettajia, jotka keskittyvät selvittämään sinulta ainoastaan asioita, joita osaat tehdä nyt tällä hetkellä, mutta eivät ota selvää tavoitteistasi.

    Heillä ei ole suunnitelmaa, sillä he eivät voi luoda sitä ilman, että tietäisivät tavoitteesi. Kitaransoittosi nykytasolla on hyvin pieni merkitys kitaratunneille lähtiessä, asiantuntija näkee sen soitostasi minuuteissa ja alkaa opettamaan sinua heti tasollesi sopivalla tavalla. Tärkeämpää on selvittää se, mitä haluat pystyä tekemään tulevaisuudessa ja sovittaa kitaransoiton opetuksen sisältö siihen.


  3. Opettajia, jotka opettavat suoraan jonkin olemassa olevan kitarakirjan avulla.

    Kirjoissa asiat esitetään ja opetetaan aina samassa järjestyksessä, riippumatta siitä kuka kirjasta opettelee. Tämä järjestys sopii yhdelle tietyntyyppiselle soittajalle, jolla on kirjan metodia vastaavat tavoitteet ja lähtötaidot. Ja vastaavasti kirja ei sovi kaikille muille, koska muuntyyppisillä soittajilla on erilaiset tavoitteet ja lähtökohdat. Jos kitaransoiton opettajasi opettaa suoraan kirjan mukaan, tämä muodostuu ongelmaksi.

    Opetuksen sisällön tulisi muovautua sinun omien tavoitteidesi ja etenemisesi mukaan. Kirjojen metodit ovat hyvin kankeita, eivätkä ota tätä huomioon.

    Parhaat kitaransoiton opettajat käyttävät nykyaikaisia opetusmetodeja, jotka muovautuvat soittajan yksilöllisten tavoitteiden mukaan. Sinun kannattaa tutustumiskäynnillä kysyä, perustuuko opettajan/koulun opetus johonkin tiettyyn metodiin.


  4. Opettajia, jotka opettavat ainoastaan kappaleiden kautta.

    Vaikka kappaleiden oppiminen ja niiden analysointi on monille kitaransoitosta ja musiikista kiinnostuneille tärkeä tavoite ja sellainen asia, jota tulisikin tavoitella, pelkästään niiden kautta oppiminen ei ole se paras ja nopein tapa oppia.

    Tosielämän kappaleista löytyy harvoin oppimiseen optimaalisia esimerkkejä. Taitojen oppiminen on nopeampaa muilla tavoilla. Jonkin kappaleen oppiminen on sitten se vaihe, jossa pääset käyttämään näitä aiemmin opittuja taitoja.

    Pelkkien kappaleiden kautta opettaminen kielii usein myös suunnitelmallisuuden puutteesta. Mikäli kitaransoiton opettajasi keskittyy käymään tunneilla läpi vain ja ainoastaan kappaleita, joita haluat oppia, kannattaa kysyä “Onko meillä tässä mitään suunnitelmaa?”.

    Hyvät kitaransoiton opettajat auttavat sinua kyllä oppimaan kappaleita, mutta eivät tee sitä sinun kitaransoiton oppimisen kustannuksella.


  5. Opettajia, jotka soittavat kitaratunnilla enemmän kitaraa kuin sinä itse.

    Olen kuullut tämän tarinan useampaan otteeseen, kun meidän kitarakouluun on tullut uusi oppilas: “Aikaisempi opettajani oli kyllä hyvä tyyppi ja osasi soittaa, mutta oppitunnit menivät kokonaan käytännössä siihen, että opettaja demonstroi ja soitteli hienon kuuloisia asioita ja lähetti minut sitten kotiin harjoittelemaan.”

    On varmasti mukavaa kuunnella, kun joku soittaa todella hyvin. Mutta mitä sinä hyödyt siitä kitaratunnilla? Kitaratunneilla kyse tulee olla nimenomaan sinun kitaransoitostasi.

4. Kysy, opettaako kitarakoulu tai opettaja luovuutta.

Jos haluat tehdä kitaralla yhtään mitään muuta, kun soittaa olemassa olevien artistien kappaleita, kysy opettaako opettaja luovuutta tai säveltämistä. Luovuutta pystyy opettamaan ja sitä opetetaankin soittajille kaikissa hyvissä musiikkikouluissa.

Kannattaa myös kysyä tarkemmin, mitä kaikkia vaihtoehtoja kitaransoiton opettaja tai kitarakoulu tarjoaa luovuuden kehittämiseksi. Kitaransoiton opetuksen ollessa kyseessä, improvisaatio-opetuksen tulisi kuulua jokaisen oppilaan opetussuunnitelmaan.

5. Ota selvää, opettaako potentiaalinen kitaransoiton opettajasi
täysipäiväisesti ja kehittääkö hän aktiivisesti opetustaitojaan
ja -metodejaan eteenpäin.

Kaikki parhaat opettajat kehittävät taitojaan jatkuvasti, hiovat metodejaan ja materiaalejaan paremmaksi ja kouluttautuvat lisää. Jos löydät tälläisen opettajan itsellesi, voit olla varma, että saat kyseiseltä opettajalta laadukasta opetusta. Tälläinen opettaja ei käyttäisi niin paljon aikaa, vaivaa ja rahaa tullakseen paremmaksi, ellei hän haluaisi tulla parhaaksi.

Mikä parasta: Kun aloitat tälläisen kitaransoiton opettajan opetuksessa, opetuksen laatu vain paranee ajan mittaan. Kitarakoulun tai opettajan kehittymisen halu mahdollistaa sen, että opit tulevaisuudessa ainoastaan nopeammin ja helpommin.

Aktiivista kehitystyötä pystyvät kuitenkin tekemään vain täysipäiväisesti toimivat kitarakoulut ja kitaransoiton opettajat. Esimerkiksi useimmat opettavat muusikot eivät pysty tekemään tätä, sillä heillä ei yksinkertaisesti riitä aika ja energia. Sinun kannattaakin hakeutua ainoastaan täysipäiväisen ammattilaisen opetukseen, jotta saat parasta mahdollista opetusta.

Käytä tätä opasta apunasi, kun etsit itsellesi kitaratunteja. Älä tuhlaa aikaasi ja rahaasi huonolaatuiseen opetukseen, vaan löydä kaikista vaihtoehdoista itsellesi paras opettaja ja kitarakoulu.

Tästä voit lukea lisää kitaratunneista.